Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


tisdag 18 december 2012

Chokladfudge med jordnötter

Tid ca 20 min + tid att stelna

CIRKA 45 ST

200 g ljus eller mjölkchoklad, finhackad
300 g mörk choklad, finhackad
 1 burk KONDENSERAD mjölk, ca 395 g
2,5 dl salta jordnötter
1,5 tsk vaniljsocker

* Klä en form, 20 x 20 cm, med bakplåtspapper
*Lägg cholkaden i en bunke tillsammans med den kondenserade mjölken. Smält i vattenbad. Vispa till en hård smet.

TIPS!! Ställ bunken i kallvatten ca 1 min innan du börjar vispa och det går att anv. elvisp

*Blanda ner nötterna och vaniljsockret i chokladen. Häll upp i formen och släta till ytan med baksidan av en sked.
*Låt svalna i kylskåp minst 1 tim.
*Ta ut fudgen och skär i fyrkanter.

TIPS!! Det går säkert att byta ut vaniljsockret mot t ex kaffepulver, kanel, kardemumma m.m om man vill. 
Istället för jordnötter, går det säkert med andra nötter t ex pistage och blandade nötter. Eller varför inte polkagrisar
Hoppas det smakar!


1 kommentar:

Pockethexan sa...

Det ser ut som att det e flera som håller på med julpyssel fast du gör den mer smakrika sorten. De måste vara lyckliga i din familj när du ställer fram ett sådant fat <3!

Jag är ju en storälskare av fuge men jag har självaldrig prövat att baka, fast nu när jag e LCHF-are borde jag kanske pröva att göra en sats med stevia o sockerfri vanilj.
Du kanske vet hur man gör vaniljfudge, alltså den utan choklad?

Kramis från Pockethexan som hoppas att ni får en härlig jul med massor av godsaker o spännand.