Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


måndag 1 november 2010

Språket...

..är bra å ha!
Men oj vad vi använder förkortningar! BSDV...hade jag tänkt skriva om det , lite grann iaf.

Ibland kan man missförstå alla förkortningar å dg...ny??? Å det grövsta! När jag blev databeroende upptäckte jag en del förkortningar som på svenska betyder nått helt annat t. ex OMG
Fattade inte varför ungarna skrev OMGÅENDE stup i kvarten när dom var inne på Messinger! Men det var det ju inte, utan Oh My God!
Sen är det ju himla viktigt att sätta ut den där punkten rätt oxå....t. o. m ska det vara, men, det har man rationaliserat bort, tar för lång tid.

Ibland undrar jag om nån förstår vad man skriver!? Fast iofs alla gör ju det, frkr..????

Vissa ord fick man ju lära sej i skolan att förkorta, men i virrvarret av dataförkortningar är det inte lätt att veta vilket som är rätt, vid rätt tillfälle....

Hittade en sida på Wikipedia med förk. OCH hittade det här.
sms=sammansättning
s. m. s=som man säger
SMS= Short Message Service
eller
Saftey Managment System

Så det gäller att veta vad man menar!

Språket har alltid varit under förändring och kommer alltid att vara, men jag hoppas att alla nångång under skolan får lära sej det....ordentligt!
Och hur kommer våra ungdomars språk och data språk att se ut? Inte bara förkortningar hoppas jag.

Btw här kommer en dåtida förk av livet.

Livet är kort
BB
GB TV
IQ AB Ba BC CTV
FF LP EP UKV LSD
SSU RFSU TV
vpl OP
SKF LO ABF TV
SKF PR TCO DN TV
SKF VD SAF SvD TV
ATP KKDS TV
GB TV
TV
TV
STOP

Av Tage Danielsson

Undra hur våra framtida ungdomars dikt kommer att se ut?

K o P

Inga kommentarer: