Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


måndag 19 maj 2008

Utskolning, hagel och snålblåst!









Nää fy tusan oxå! Jag har väntat alldeles för länge med att skola ut plantorna, men vad ska man göra då man int har nått riktigt växthus, och det bara är +4, hagel, snöstorm och drivis!! Ja så farligt är det väl int, men igår när jag krattade klart här hemma så haglade det som.........bara den alltså! När jag gick in.....kom solen....
Men jag upptäckte att vi haft besök på baksidan i vinter! Det var älgskit från grannens tomt, förbi våran och in på nästa tomt! Den hade nog haft bråttom?! =D

Men nu är alla plantor utskolade iaf och okuperar alla fönster tillsvidare, ska försöka få upp mitt pyttelillaväxthus i plast, men det blåser så mycke att det blåser nog bort. Ska göra ett försök i morrn, det är en sånt där byggsatts där saker håller på att fattas.....Nog om det! OHJÄLP!! Jag får snart plantorna jag beställt!! PANIK PANIK!!
Tur iaf att jag "tror"jag vet vars jag ska plantera dom...bland annat i stugan. En del ska till stenpartiet här hemma, lupinerna ska bort och annat ska dit!
Men hit ska det mesta! I min skogsplantering. Översta kortet visar planteringen som ligger mot stugan och det andra fotot är planteringen i skogen. Här växte det bara hallonris, brännässlor och var ett eldorado för mygg! Inga hallon blev det, så vi ryckte hallonris i flera år, innan det blev en plantering.
Här har jag "bara"....hm, växter som ska vara i skugga, plus en massa som jag fått och int riktigt vet var jag ska sätta. Som säkert skulle trivas bättre i solen, men dom lever.
Med min nya kamera ska jag fota allt vad som växer där, så jag vet vad jag har OCH vars det växer. Just nu kommer det en massa och jag vet int om det är hallonris,ogräs eller nån exotisk växt som kommer! =D
Men det växer mängder med borstnejlikor, som kommer överallt! Och det är en planta som min mamma satte för längesedan, en så där 40 år sen, men som har överlevt och blir bara fler. Aklejorna och Blågull som växer där är oxå från samma tid. Så ibland är det tur att växter frösår sej själva! Hon satte allt i en rabatt vid huset, men senare hyrdes huset ut och dom var allergiska, så allt hamnade i skogen! Så man kan göra fynd där än i dag. Bland stenskrövlet på bilden längst upp hittade vi liljor som växte bland hallonriset! Så vill det leva så vill det! Och jag använder samma motto med mina plantor. Men det är klart en dålig vinter eller ett sork år och en del plantor är borta......OCH då kan det vara bra att ha fotat vad man har! =D
Ha en bra dag och frys int bort!

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så fint det kommer att bli!

Jag firar 10000 unika besök och har en tävling på min blogg http://havsviken.blogspot.com/
Välkommen du också!

Kram Maud

Anonym sa...

Hej Kerstin!
Jag kände inte igen den lilla blomsterskogen,men den blir säkert lika vacker som förra sommaren när vi var hos dig.
Kram Anne