Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


tisdag 2 september 2008

Det var en alldeles underbar dag igår!

Och idag hänger trollen tvätt! Det både regnar och skiner sol, på samma gång! =D
Gårdagen var den bästa dan på länge, solen sken från en klarblå himmel. Och jag passade på att sätta om pelargonerna i egna krukor, så jag är beredd att ta in dom om det blir kallt........och det blev det igår kväll, bara +1,5 grader!



Men det var nästan magiskt att stå ute vid garaget och pyssla med blommorna. Tranorna flög runt och försökte samla ihop alla för en tripp till södern, tjattrandes, säkert ett hundratal! Plus en STOR hök, som nog trode han skulle få sej en matbit. Det kändes nästan som det var en tidig vårdag.....för jag hade behövt långkalsonger, det var inte varmt!



Sen så har vi gjort nått i helgen som jag faktiskt aldrig har gjort. Visst, man har ju köpt dom i lösvikt på affärn. Men att plocka egna, på gården t o m, DET har jag aldrig gjort. Ja, jag har aldrig smakat dom heller faktiskt. Har hållit mej till dom kända sorterna som jag vet är ätliga. Som champinjoner, kantareller....ja såna som finns i affärerna, färska eller på burk.
Vi hittade KarlJohansvamp på gården! Mats har en arbetskompis som är nått av en svampgalning, så det var han som fick syn på dom. Han får runt som en tätting! Hittade Björksopp oxå. Och jag som trott att det bara varit vanlig oätlig svamp som växt på tomten!

Så det blev en älggryta med svamp, motötter, mangold och lök till middag. Och FY så gott, som min kära mamma alltid sa! =D

Så nu går jag mest ned näsan ner i baken och undrar : är det där en KarlJohan eller nått annat oätligt, giftigt åbäke! För int är jag riktigt säker på att jag ska ta rätt om jag plockar själv int. Men soppar ska ju vara ätliga så man får väl försöka.......övervinna sin rädsla för att äta nått som int är bra för hälsan. Läste ju om kvinnan som ätit flugsvamp.

Idag har jag och Kiba varit på en lååång promenad, så jag satte mej ner i soffan och somnade när jag kom tillbaks! Men har iaf plockat in lite röda vinbär. Gjorde en enkel kaka i helgen med röda vinbär som blev riktigt god, Margits vinbärskaka heter den. Brukar göra den , men har alltid använt björnbär, för att jag älskar björnbär! Så......nä, jag rensar dom i morrn istället, nu orkar jag int sita upp längre!

Ha en bra dag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du kan gå igen.Har aldrig heller plockat svamp men gott är det. Det lät riktigt smarrit med grytan. Hoppas du få dit ett par långkalsonger så du slipper att frysa. Kram Anne

Anonym sa...

Lät som en underbar dag! Ge mig lite av den positiviteten tack! :P
Min litteraturkus är helt galen... dränker mina sorger i choklad.
Kraaam!
Hero

japp sa...

Heeij.. guu, så kul m svamp.. är tyvärr ingen plockare själv.. men jag förstår tjusningen me det.

Joodu, folk verkar bara tro att storstan är störst me artister.. men guu, så många de gömmer sig i vårt stora län, å vår stora del av landet.. många guldskatter.. må jag säga.. å ödmjuka såna.. inga divor å såna fasoner..nepp.

Jag gillade juryn på idol.. äntligen e de igång igen.. yapp.. de gillar jag. älskar musik.. de e bäst.

Needu, nu måste jag göra mej klar för jobbet.. natt på G.. ha en gooer natt, kram på dej. Helén.