Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


onsdag 3 december 2008

Barndomsminnen

Det slog mej idag.......HUR hann mamma med allt före JUL????

Jag började tänka på det här, när jag stod och bakade idag, sort NR 2, =D Då på den tiden skulle det int bakas BARA 3 sorter, det skulle vara MINST 7....plus sockerkakor, rulltårtor, pepparkakor och saffransbullar.

Hon skulle städa, och det var ju STORSTÄDNING som gällde, skinkan skulle saltas in, sill skulle göras, och det började hon nog med i november. Själv trodde man ju att det aldrig skulle bli JUL! Och äntligen kom julstjärnan upp i fönstret och dom fyra adventljusen satt i renlaven med röda svampar och lingonris. DÅ fanns det hopp om en TOMTE!
Men mamma gnodde vidare med bak, det bakades pepparkakor och saffransbullar och huset fylldes med juldofter....snart.... OCH mitt i allt detta stök, kom dotra på att hon ville ha mjölkchoklad, jag alltså, jodå bara jag väntade så. Jag rörde choklad och socker å liite mjölk OCH hann äta upp allt innan mjölken var varm! Fick göra en omgång till OCH förmaning om att int äta upp röran, för nu fanns det ingen mer mjölk! Ja.....jag hamnade i sängkammarn med orden: DU kommer int ut förrän du är snäll!
Jag kom in i köket ett antal omgångar och sa att jag var snäll nu men...Jag VILL ha mjölkcholkad!!!! Sista gången sa jag: JAG GÅR SJÄLV!!! Tillsist blev det vattencholkad som jag fick nöja med med. Skulle tro att min mamma var mycket stressad just då! ;-D

Sen blev det äntligen skyltsöndag och vi åkte spark mellan byns tre affärer och fik. När man tänker efter så är det ju fantastiskt att en by kunde ha 3 affärer!! OCH där i skyltfönstret fanns världens finaste docka! Vad jag tjatade och tjatade! Men nä det skulle minsann int bli nån docka. Det var säkert kallt och knarrade i snön, det var ju så förr, eller hur??

Några dagar senare var dockan borta! Hemska tanke, min docka och jag tjurade säkert en massa. men dagarna gick, det fernissades golv, det fernissades stolar, skinkan kokades och den förhatliga "plankan" togs in och lades i blöt. Kunde int förstå varför man skulle äta en "planka" till jul, när jag visste att det fanns nygjorda köttbullar i källaren!? Lutfisk med vitsås hörde int till favoritmaten och gör det int idag heller.

Man öppnade kalenderluckor och lyssnade på adventskalendern på radion och det började lukta MER jul. Hyasinter, nystärkta juldukar och knäck.....och aldrig blev det JUL!! Pappa hög gran och den stog klar utanför rumsfönstret. Det inhandlades ljusugnsbröd från bagaren i byn, beställdes glass från mejeriet, köptes julmust och svagdricka från "drickesbilen" och mamma stressade vidare med mer bak!

SÅ en morgon när jag vaknade stod granen kläd och tänd...ÄNTLIGEN var det JUL!! Och nu förstår jag varför stolarna fernissades :D För att hålla mej på plats vid julmiddan!! Mina syskon kom hem och huset fylldes med folk, om jag int minns fel så var farfar oxå med, medan han levde. Sen var det väl bara ett problem.......bara nu int TOMTEN kom mitt i Kalle Anka!!! Man satt på nålar hela programet och märkta aldrig att pappa försvann. Och så, tomten kom tillslut och alltid efter Kalle! Och jag fick min efterlängtade docka! Men fast jag visste att tomten var pappa så var jag så rädd att, nån annan fick hämta julklapparna!!

Och mamma ja, hon var totalt slut på julafton! Tur att man själv lyckats göra sej av med en hel del MÅSTEN inför jul. Nu finns ju färdig kokt skinka, bara att grilljera, lutfisk behövs int, ja nästan all mat finns ju färdig att köpas. Och det är väl ingen som fernissar golv längre OCH om , så behövs det ju int göras till jul! Pepparkakor har jag slutat med, köper, det blir jul ändå. Och int stärks det nåra juldukar, eller sätts hyasinter........men det tog ett tag innan jag vande mej med att det int doftade "riktig" JUL. Men är man flera astmatiker i familjen så får man hitta på annat. Svårast var att int ha riktig gran, men efter att ha snört ut granen på juldan, blev det plast...OCH det blir JUL ändå.

Så......nu har jag bara 22 sorter kvar att baka ;) hahahahhaahahah

hm......sitter och lyssnar på julmusik.....Silent Night blandannat......men dom heter DBSK dom som sjunger och är från JAPAN...det blir JUL ändå!! =D

Ha det!

4 kommentarer:

Nim sa...

Precis som jag också minns det. Plus att mamma aldrig såg Kalle Anka utan befann sig i köket. Alla Andra dagar äter vi vid sextiden på kvällen, men julafton blir det direkt efter Kalle.

Maj

Gårdsromantik sa...

Vilka underbara Julminnen du har!
De där dofterna får vi också klara oss utan - man vänjer sig - vid plastgran också och japanska julsånger.

Kram Maud

japp sa...

Härligt.. man minns sånt såå väl.
Å den där dockan i fönstret.. tror nog en å annan gått å trånat efter den vackra dockan i den lilla butiken..så ljuvligt de låter då du berättar..En riktigt RIKTIG jul.. precis som den ska vara, på den gamla goa tiden..då man var liten.

Nuär de mest stress.. men som du säger.. de kommer en jul iaf.Vare sig vi hinner eller ej.

Jahapp, då är de ju snart dags för finalen i Idol.. såklart vinner Kevin, kan inte bli annat.. trist annars. Nog e väl Alice bra, men inte en "all-roundare" som Kevin.

Nu ska jag snart krypa till kojs, inväntar maskinen å dootras kockkläder bara.. bäst å ha de rent tills imorrn.

Kram på dej, å berätta gärna fler gamla goa minnen, man bara myzer å läsa dom..kram Helén.

japp sa...

Heij.. joo, den är jättefin din saga..man riktig myser då man läser den.

Så trist me huvudvärken, då ska du ta de lugnt, inte sitta här å häcka, fastän jag gärna ser dej här ute..hihiihi.
Men skallen ska inte behöva ta skada för de..så vila på du.

Hoppas du kryar på dej, å har de jättebra..kram på dej. Helan.