Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


tisdag 27 oktober 2009

JAG blir inte av med....

....fruntimret!!!
Vilket då tänker ni? JO den där "Dr Dahlkvist/gren" heller vad hon nu heter!
Kan ni tänka er, förra gången när jag inte var med, ordnade gruppen en kurs genom VUX. Vi har kurs, får pengar att göra nått med...MAT, ut och äta. Så länge är ju allt bra...tills ledaren börjar dela ut broschyrer...OM just nämda dam! VI ska ha en kurs i hur man äter bara kött och grädde!! HAHAHAHAHAHA!!
OCH det var spridda kommentarer, en del pratade om hur dom inte skulle klara sej utan bröd och potatis, medan dom andra, jo just det, bara pratade om grädde i maten! Ja ja man får se det från den ljusa sidan, vi får göra nått GOTT av pengarna vi får.

Nästa tisdag blir det iaf lunch på Rinkside, isladan....ja det är väl int så många som kallar den för det längre.

Usch vad det har blivit mörkt ute! Hoppas det blir bättre väder snart. Man måste ju ha tänt alla ljus inne för att hitta...nja kanske int, men man vet ju int om det är afton eller mitt på dan!

Då började jag tänka på när man var liten. Inte hade vi lampor i varje fönster eller gatlysen. Det var lampor i taket, över diskbänken, sänglampor och kolsvart ute! När det blev advent kom advent stjärnorna upp och det blev ljust. Nu har man lampor överallt där man tycker att det är för mörkt. Flera i fönstren, golvlampor, tavellampor, ja en massa... HUR såg man nånting för??? Var det ljusare för? Eller såg man ljusare på framtiden? Just nu ser det inte så ljust ut med den.

Alla elektriska apparater som vi har nu. Vi hade en radio som satt på väggen, där man lyssnade på " Radioteatern ger..." nyheter, sjöfartnytt och högmässan! Jo jag vet att mina föräldrar och syskon satt uppe och hörde på när Ingemar Johansson vann boxning!
En våning upp rattade min bror in Luxenburg och ibland lyssnade han på Smoke-ring. Han hade en radiogrammofon, så det spelades en och annan Paul Anka bla...men mest Elvis tror jag. Tv....nä den dök upp när jag hunnit bli 8-9 år. Den sände en helt ny värld! Testbilden! =D OCH en kanal, med sändingsuppehåll dessutom!

Ja, Humle och Dumle, Vetenskapensvärld...och tennis, jag lärde mej reglerna för denna ädla sport från sjuksängen. Men jag kunde inte förstå varför dom aldrig fick dricka den där "Juicen" som domarn skrek om! Det är inte alla sporter som har saftpaus!

EN telefon fanns! Som satt fast i väggen. Men det ringde int så ofta. En spis med tre plattor, ingen fläkt, diskmaskin, tvättmaskin....ja om man tänker på allt man har nu, så gick det då oxå. Ibland längtar jag tillbaks, för det var mindre stress.
Man har telefoner som man aldrig hittar igen, för dom ÄR aldrig där man lämnade dom! Man har radioapparater i allting nästan. I mobiler, Mp3, klockradio och i datorn. Man ser tv i mobiler och datorer, ja i tv:n oxå! Sen har man FLERA tv apparater.Video, cd-spelare, dvd......Micro, spis med keramikhäll, flera ugnar...tvättmaskin, torktumlare....inge ligga och banka tvätt ute här int...

Ja tänk om vi skulle förlora alla våra elektriska hjälpmedel, som vi tar förgivet?!
Undrar faktiskt om vi inte skulle må lite bättre då...

Nu ska jag må bättre och lägga mej och vila, förhoppningsvis sova!

Ha det i höstmörkret och tänd ett stearinljus och koppla av!
Kram

1 kommentar:

Emma sa...

Wow, värsta självbiografin! Gillade den :) Ja, har funderat på samma sak själv... speciellt "guh så mycket tid man hade över när man inte hade dator!" Man kanske ska slänga den iväggen så man slipper den.

Kan för övrigt meddela att jag haft seminarie idag, som bestod enbart av prat om bla. scionetologi, barndprogram och sekter. Alltså, inget som hade med kursen att göra... plus att läraren inte var med. Kul! :P Kan ju undra om det verkligen är lärarutbildningen jag går på, haha!

Kram kram