Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


fredag 29 januari 2010

Inbrottstjyyyv!

Fick ett mail av min systerdotter i dag, där hon sa att VI haft inbrott i stugan!!!
Som tur var hade hon lyckats fånga boven på bild! =D
Söt va?
Hon har lovat fylla på mer mat åt bovarna.

Måste ta ett break från stickningen...jag behöver ju int bli klar med tofflorna i helgen! Men när man börjat är det svårt att låta bli.

Kan vara bra att ha nått i händerna i helgen. Är liite orolig faktiskt. Sonen och resten av danstoken har åkt till Ö-vik i dag, det är dansmara i helgen. -20, snörök, snöfall och andra tok i trafiken!! Men att övertala dom att stanna hemma DET har aldrig gått. Så man får väl våndas tills han slår en pling att dom är framme.

Den här har ni väl antagligen hört:
-It must be nice to have a fart-controller in the car.

Det konstiga är att vi svenskar är SÅ bra på förstå engelska, men så usla på prata!
hm...ja, ibland skulle det vara bra med en "fart-controller" här hemma, men det är ju en annansak! ;)

Är det så att det kan bero på att svenskan består av så många olika språk, från början? Att vi börjar blanda ihop ord??
Bonskan vårat "modersmål" här uppe, består ju av engelska, franska och spanska blandannat. Men int förstår nån av dom länderna oss speciellt bra för det. Vi däremot känner igen en del av orden!
Eller kan det vara så att vi kan tänka utanför ramarna när vi träffar på en "osvensk" och på det viset lista ut vad han vill? Även om vi int skulle råka förstå vad personen vill.

Och att folk i andra länder blir helt ställda när vi öppnar mun och skriker:
-Please, could i have some water because my friend is swimming!
=D
Ja...man kanske skulle fundera själv.
Eller beror det på att vårat språk håller på innehålla alla möjliga språk, att vi antagligen skulle ha listat ut att människan har svimmat??? har jag fel? Troligen!
Men bara tanken på att det BARA behövdes ett glasvatten för att simma, skulle väl ha väckt en viss nyfikenhet.....Ja nu är det här ju bara roliga historier, men nånstans måste dom ju komma ifrån.

En till:
"Två goda vänner drack glögg på Skansens julmarknad. Två japanska turister undrade vad de drack och fick svaret:
It´s warm red wine with russians in it."
jo jo
eller:
Han som skulle köpa korv med mos. Moset tog slut så han fick vänta. Under tiden kom en till kund som visade sej vara amerikan. Svensken förklarade:
"You must wait for the moose.

DET moset skulle jag vilja se!

hm...ja jag ha oxå gjort bort mej å det grövsta! Nånstans i Colodado Springs, stället heter Copper Mountain ett skidställe. Vi skulle fika och med oss hade vi ett par amerikanska vänner.
In fick vi.....jättestora cholkadbollar...ja och jag skulle ju givetvis tala om vad vi kallar dom här.....
Jag blev nästa nedplockad på golvet och fick order om att vara tyst!
Och försöka förklara att i Sverige var det ordet inte rasistiskt! Nu mer får vi ju inte heller här kalla dom för Negerkyssar/bollar.
Men det är det som är det konstiga med språk, vissa ord kommer alltid att heta så som man alltid har hört det. Oavsett vad regeringen bestämmer.
När t o m invandrare säger det!
En dam här i stan gick in på dåvarande Gewes för att handla. Just som hon skulle säga vad hon skulle ha...upptäckte hon en karl bakom sej, svart....och forlorade totalt talförmågan! pekade på det hon skulle ha, men expiditen förstod ingen...DÅ säger karln: Hon ska ha negerkyssar! Och alla började skratta av lättnad!
Uppvuxen med denna delikatess har jag svårt att lära om, så jag hoppas att detta inlägg inte har sårat någon, för det var inte min mening. Utan bara visa på språkets tokigheter.

Hur jag hamnade i det här? Jag skyller på älgen Hälge! Ja nån måst jag ju skylla på......

Nä nu ska här vilas...eller man kanske ska sticka??
Ha en trevlig fredag..."nu är det fredagsmys..."
Ha det!

1 kommentar:

Maria S sa...

å vad jag skrattade!!!! red wine with russians in it... hahaha...eller moose.. superkul!