Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


tisdag 4 november 2008

Kladdkaka

8-10 bitar ugn: 175 tid: ca 20min


250 gr blockchoklad

250 gr osaltat smör

6 st ägg, delade i gulor och vitor

250 gr socker (2 3/4 dl



1* Värm ugnen till 175 grader

2* Smält chokladen och smöret i micron eller i en skål över hett vattenbad

3* Vispa ÄGGULOR och socker poröst. Rör ihop det med smöret o chokladen. Vispa ÄGGVITORNA till ett fast skum och vänd ner det i chokladsmeten.

4* Häll smeten i en kakform med låg kant, ca 30 cm i diameter. Grädda kakan i ca 20 min. Kakan höjer sej men faller ihop igen i mitten, så att skorpan hänger kvar runt kanterna.

5* Servera direkt ur formen.

Ett tips! Den blir ganska lös, så jag ställde in den i kylen ett tag. Då tar chokladen i kakan ihop.


Kakan försvann i ett nafs, hann nästan int smaka den själv, så jag ska göra den igen när jag är alldeles själv!!
Hoppas det smakar!

3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Den sparade jag direkt - älskar kladdkakor med mycket grädde.

kram Maud

Lallis - liv och leverne sa...

OJ, det måste ju tetsas snarast:)
/Lallis

japp sa...

Heeij.. wow, åsså frestas du såhär me en goo kladdkaka..va? Åsså fick man inte smaka..hahahaha.

Jodu, man ska nog ha huvet under armen för å få riktig hjälp, iaf på vc..Krille har samma problem med flunsa å förkylning.. han har haft det i minst 4v nu.. de bryter ju aldrig riktigt ut, det är ju så jobbigt, alltid hängig å knäckt.

Idag var de väl inte riktigt lika halt idag.. iof, de har nog sandat lite på endel vägar, men såklart man ska pricka halfläckarna då man är me hundarna, för de sandar ju aldrig ut på kanterna, tyvärr.
Men man får väl ta de försiktigt.. å ligga steget före hunden..om man kan.
Ha nu en fin dag.. jag ska ta å fixa lite nyttigt idag.. kram på dej. helén.