Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


onsdag 11 november 2009

Hovvaligen!

Det håller på vara ett utdöende språk, vi talar.

Vi norrlänningar har egentligen tre språk vi talar, svenska, norrlänska och BONSKA. Och det är det sista jag syftar på.

Jag kom att tänka på det idag, när sonen berättade nått som hänt på en av dansturerna genom Sverige. De hade fått vänta på någon och sa att: Vi blev "överväntn" Och mötes av en hop med stora frågetecken! =D OCH hade väldans svårt att hitta ett ord på, just det, svenska! T o m jag gick och slog upp det i svenkordbok, men icke, fanns inte. Så det är nog ett norrlänskt uttryck.

Det är synd att så mycket har gått förlorat, av våran dialekt. Men det är kanske inte så konstigt, när bonskan skiljer sej så mycket, från by till by. Plus att ens föräldrar ABSOLUT inte ville att man skulle prata bonska.

Ja, dialekten, norrlänska håller väl oxå på att tunnas ut, vi pratar väl mest engelska OCH dataspråk nu mer! =D

Så därför tänkte jag bjuda på lite "måål"

Städa int ihjäl dä
Ten bara stearinljuse!

Falke tro allt he du seg
ba du visk he inni öra deres

Godnatt och sovgott!

1 kommentar:

Verre&Ronny sa...

japp, började på Ansiktet när jag och Ronny var i Turkiet. Nu vet jag inte var den är. Berätta sen om den är bra! Kram kram!!