Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


måndag 9 november 2009

Päron & Ingefärskaka

Jättegod och lättgjord kaka! Just nu är det bara halva kvar, fast jag har nygjort den!!

175 g rumsvarmt smör eller margarin Ugn: 175 grader
2 dl strösocker Tid: ca 45 min
2 ägg Form: Rund, ca 1½ liter
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
1 tsk vaniljsocker
½ dl vatten
3 päron


*Smörj och bröa formen, sätt ugnen på 175 grader
*Vispa smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget
*Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten
*Tillsätt vattnet
*Skala päronen, halvera, kärna ur och skär dem i skivor.
*Häll hälften av smeten i formen. Lägg i hälften av päronen.
*Häll över resten av smeten och lägg ut resterande päronskivorna på toppen
*Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 min.
*Kakan är färdig när den släpper från kanten
Gott till: Vispgrädde, vaniljsås och glass

Jag tog lite för stor form, så kakan blev bara ca 3 cm hög. På bilden såg det ut som den skulle bli minst 5-6 cm. Så jag ska göra 1½ sats nästa gång. Och det beror lite på hur stora päron man har, om man verkligen rymmer allt!

Receptet hittade jag i tidningen "tove" och det är från systrarna Eisenman, troligen från boken "Sommarens söta"

Hoppas det smakar!

1 kommentar:

japp sa...

Mmmm, så go den verkar vara..här skulle den nog me slurpas slut fort..hehe.

Nee, ingen rosa jul.. nu har de allt gått för långt..heheehe.. tycker nog att det är liiite väl mye "vit-jul".. visst är de fint, men vi börjar nog gå förbi våra traditioner lite väl mycket ibland tycker jag.
Nog kan man ha vitt, med inslag av rött och grönt, guld, silver å så.. men de ska ju synas de är jul.. eller hur..=)

Jag ska snart börja sy gardinerna, ska fånga orken bara.. håller ju på med en sk.julblogg me.. ska lägga in bara sånt som jag håller på me inför julen åså..får väl se HUR den blir.

Hoppas du får en superfin dag vännen..kram på dej. Helén.