Winston Churchill sa


Winston Churchill sa:
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


onsdag 11 mars 2009

Kyckling med citron, vitlök och fänkålsrubbing

4 portioner Tid : 1 timme Ugn: 200 grader

Ingredienser:

1 stor hel kyckling ca 1½kg (eller färdig styckade bitar)
2 färnkålsstånd, i klyftor
1 ask,250gr körsbärstomater
4 små rödlökar, i halvor
2 dl oliver
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt

Kryddblandning:

1 chili, urkärnad, finhackad
4 vitlöksklyftor, pressade
3 msk fänkålsfrön
2 citroner, rivet skal
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 dl persilja, finhackad

Tillbehör:
Ugnsstekt klyftpotatis eller bröd
yoghurt, 10%


*Blanda ihop kryddblandningen och gnid noga in den i kycklingen. Låt vila medan du förbereder grönsakerna.

*Blanda grönsakerna och olivoljan.
*Bred ut i en ugnsfast form. Salta.
*Lägg kycklingdelarna på grönsakerna och stek mitt i ugnen, ca 45 minuter, 200 grader.
*Höj tempen till 250 grader och stek ytterligare 5 minuter.
*Kontrollera att kycklingen är klar!

Har int tagit med hur man styckar kycklingen, för jag tror att vi vet det ;-D
Prova det är otroligt gott!

2 kommentarer:

japp sa...

Heeij.. oooj, vad du läskas.. så gott de lät.
Då sket de sig på potatisen då.. de äter jag ju INTE mer.. joo, kanske ibland men de ska jag ju hålla mej från.

Så du ska ha tupperware?
Guu, så längesen man hörde nån ha nåt party... hade ofta förut, men nu är jag nästintill allergisk mot allt vad partyn är..
burkar har jag börjat byta ut å köper de vita å svarta från Ikea.. de få gånger vi är där.. jag klarar mej.

Mirandanallar.. skicka gärna länken så får jag se.. mina tjejer ÄLSKAR ju dessa gooa fina nallar.

Hoppas allt är bra annars.. nu ska jag gå å gräva i frysen, kanske de hoppar upp nåt smarrigt därifrån.. vem vet. Men fikabrödet får ligga kvar.. nu får jag INTE röra en smula.. hihihihi;-)

Kram på dej.. ha en fin ONsdag..Helén.

japp sa...

Tack för Ska kika in på alla animationer å sånt där.. fanns ju huuur mye som helst.

Kram på dej å njut av din goa kaffekopp..kram Helén.